Психологија
Курс:
Увод у психологију образовања У оквиру предмета: Увод у психологију образовања
Предавачи:
др Јован Мирић, редовни професор у пензији
др Александер Бауцал, редовни професор др Тинде Ковач-Церовић, ванредни професор у пензији др Данијела Петровић, редовни професор др Ксенија Крстић, ванредни професор др Ана Алтарас Димитријевић, ванредни професор др Вера Рајовић, ванредни професор у пензији др Драгица Павловић-Бабић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: 1. Систем образовања, установе, учесници, европски и светски трендови у развоју образовања 2. Контроверзна питања у психологији образовања: а) психолошки правци и школа б) интелигенција и школовање, ц) когнитивни, афективни, социјални и морални развој и школа д) разноврсност: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике ф) мотивација и учење, г) школско учење и настава х) истраживања у школи наспрам истраживања школе 3. Наставничка професија 4. Разноврсне улоге психолога у систему образовања Циљ изучавања курса: Увод у психологију образовања је курс који оспособљава студенте психологије да разумеју сложеност образовног система, природу и сложеност процеса учења и подучавања у школи, као и специфичне захтеве који се у образовању постављају у односу на професионалну улогу психолога. Курс има за циљ и да студентима омогући разумевање кључних контраверзна питања у психологији образовања. Након овог курса студенти це стећи основна знања и вештине која су неопходна за стварање богатог окружења за учење.
Предуслови за полагање: За праћење курса Увод у психологију образовања нису потребни предуслови. Корисна су знања из Методологије психолошких истраживања, Развојне и Социјалне психологије, Менталне хигијене Облици наставе: Предавања: 3 часа недељно (укупно 39 сати)
Вежбе: 2 часа недељно (укупно 26 сати)
Израда есеја: 22 сата
Циљане посете: 10 сати
Испитивање ученика: 10 сати
Обавезе студената: a)Учешће на предавањима и вежбама: максимално 2 изостанка
b)Циљане посете институцијама и кратак групни писани извештај: 2 посете, групни извештаји на 2 стране
c)Испитивање ученика: 1 испитивање и кратак извештај
d)Есеј на задату тему: 2 кратка есеја (по 3 стране)
Начин оцењивања рада и резултата: а) Колоквијуми:
Током курса организује се један колоквијум.
б) Писмени испит:
На крају курса организује се писмени испит. Студенти који положе колоквијум не полажу те делове на писменом испиту.
ц) Усмени испит:
Усмени испит полажу студенти који су положили писмени испит. Испит се полаже пред наставником и асистентом.
д) Оцена са радова:
Обавезе студената под б), ц) и д) се оцењују, оцену са радова представља просек оцена добијених на радове под б), ц) и д).
Коначна оцена се формира на следећи начин:
40% оцена са радова
40% писмени или просек колоквијума и писменог
20% усмени испит
|
План курса:
1. недеља предавање - Систем образовања, установе, учесници, европски и светски трендови
СИСТЕМ ОБРАЗОВАЊА, УСТАНОВЕ, УЧЕСНИЦИ, ЕВРОПСКИ И СВЕТСКИ ТРЕНДОВИ У РАЗВОЈУ ОБРАЗОВАЊА
Систем образовања
1. 1. Систем установа
1. 2. Систем уцесника
1. 3. Улога психолога у систему образовања
1. 4. Спонтана знања и имплицитне теорије наспрам научних знања о систему образовања
2. Улога образовања у људском и друственом развоју
2. 1. образовање и индивидуални развој
2. 2. образовање и филогенетски развој
2. 3. образовање и друствени развој
|
2. недеља предавање - Европски и светски трендови у развоју образовања
Европски и светски трендови у развоју образовања
3. 1. Главне теме и процеси у току европске интеграције
3. 2. Институције и механизми
3. 3. Реформе образовања
3. 4. Контроверзна питања у развоју образовања
|
3. недеља предавање - Контроверзна питања у психологији образовања
КОНТРОВЕРЗНА ПИТАЊА У ПСИХОЛОГИЈИ ОБРАЗОВАЊА
1. Психолошки правци и школа
1. 1. Бихејвиоризам и школа
1. 2. Когнитивна психологија и школа
1. 3. Хуманистичка психологија и школа
1. 4. Социјални конструктивизам и школа
1.5. Еклектицизам, имплицитне теорије у школској пракси наспрам рефлексивног практичара
|
4. недеља предавање - Когнитивни, афективни, социјални и морални развој и школа
2. Когнитивни, афективни, социјални и морални развој и школа
2.1 Импликације Пијажеове теорије когнитивног развоја
2.2 Импликације теорије Виготског
2.3 Импликације Колбергове теорија моралног развоја
2.4 Импликације Ериксоновог виђење индивидуалног и социјалног развоја
|
5. недеља предавање - Интелигенција и школовање
3.Интелигенција и школовање
3.1.Интелектуалне разлике, школовање и настава
3.2.Интелигенција и школско постигнуће (и подбацивање)
3.3.Психолог као дијагностичар интелектуалног развоја
|
6. недеља предавање - Разноврсност: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике
4 Разноврсност: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике
4.1 Когнитивни стилови и стилови учења
4.2 Полне разлике и настава
4.3 Културне разлике и мултикутурално образовање
4.4. Образовање деце са посебним потребама
|
7. недеља предавање - Мотивација
5 Мотивација
5.1 Теорије мотивације и њихове импликације у настави
5.2 Мотивација за школско учење
5.3 Мотив постигнућа
5.4 Стратегије за подстицање мотивације
|
8. недеља предавање - Учење, школско учење и настава
6 Учење, школско учење и настава
6.1 Појам учења и облици школског учења
6.2 Психолошки проблеми учења различитих предмета
6.3 Методе учења и наставе
6.4 Оцењивање и евалуација образовног процеса
6.5 Стварање и одржавање подстицајне средине за учење
|
9. недеља предавање - Истраживања у школи наспрам истраживања школе
7. Истраживања у школи наспрам истраживања школе
7.1 Улога истраживања у психологији образовања: коришћење истраживања да би се разумела и унапредила настава
7.2 Истраживачки методи у психологији образовања
7.3 Акционо истраживање
|
10. недеља предавање - Наставничка професија
III. НАСТАВНИЧКА ПРОФЕСИЈА
1. Компоненте наставничке професије
1. 1. Експертско мишљење
1. 2. Менаџмент у одељењу и школи
2. Психолошки аспекти наставничке професије
2. 1. Развој наставничких компетенција
2. 2. Професионално сагоревање наставника
|
11. недеља предавање - Улога психолога у систему образовања
IV. УЛОГА ПСИХОЛОГА У СИСТЕМУ ОБРАЗОВАЊА
1. Психолог у предшколским установама
2. Психолог у школским установама
3. Психолог у специјалном образовању
4. Психолог у неформалном образовању
5. Психолог у институцијама за развој образовања
|
13. недеља предавање - Завршни преглед
V. ЗАВРШНИ ПРЕГЛЕД И ПРЕГЛЕД ПРОГРАМА НА СМЕРУ ПСИХОЛОГИЈА ОБРАЗОВАЊА |
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
David Perkins: Smart Schools (одабрана поглавља)
(у припреми): Контроверзна питања у психологији образовања
укупно не више од 400 страна