Социологија

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
- - Упознавање с начином рада и уводно предавање
Када и како је настала, шта је и чему служи друштвена наука?
Литература: Mills , W : Социолошка имагинација , 1964: Савремена школа, Београд, 9-15
Bauman , Zygmunt , „Социолошко размишљање“, Berger , Peter , „Социологија – повлачење позива“, у Ђорђевић, Драгољуб, 1996: Социологија forever , Ниш, 15-27
Dahrendorf , Ralf , 1989: Homo sociologicus , Academus , Градина; 199-225
Вера Вратуша(-Ж), 2002: „ Шта је социологија? “, Зборник Филозофског факултета – Споменица Михајла Поповића, X VII, ФФ-Плато, Београд, 127-143

2. недеља
- - Међусобан однос различитих теоријско-методолошких приступа истраживању?
основне поставке теорије и метода код функционалиста, марксиста и феноменолога, феминисткиња, постструктуралиста
Литература: Милић, В., Социолошки метод Нолит, Београд, 1978 или 1996 – уводна поглавља; Хараламбос,2002: 2-21,965-1030 и 1031-1079; релевантна изворна литература ѕа семинарски

3. недеља
- - Различитости/неједнакости идентитета и статуса наслеђени или/и стечени?
како на друштвену структуру, сиромаштво и идентитет гледају социобиолози, функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постмодернисти?
Литература: Гиденс , 1998 : Социјализација 31-45 ; Хараламбос, 2002: Пол и род, 127-139 , пожељно и о патријархату, 150-156 ; Култура и идентитет 884-891; Семиологија, субкултура, вредности 906 -933; Сиромаштво 291-303 . Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.

4. недеља
- - Подела рада је извор сарадње или/и сукоба, осиромашења или/и обогаћења...?
веза између поделе рада с једне стране и класне борбе и отуђења код Маркса, односно солидарности и аномије код Диркема, с друге
Литература: Хараламбос, 2002 : Рад и подела рада 685-699 ; Дру ш твено раслојавање, класна структурација , вредности, савремени трендови, 23-41; 111-125 , 701-717 , пожељно целокупно поглавље . Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.

5. недеља
- - Политичка моћ је стратешка игра “нулте суме” или/и “променљивог збира”?
како на моћ, власт и државу гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постструктуралисти?
Литература: Хараламбос, 2002 : Моћ, политика, елите и држава 588-604; 615-620, савремене теорије 633-639, пожељно читаво поглавље. Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.

6. недеља
- - Да ли промене садржаја свести одређују настајање нових облика друштвених односа?
како на настанак капитализма гледају Вебер и Маркс?
Литература: Хараламбос, 2002 : 431-446. Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе, као нпр. Marx , "Тајна првобитне акумулације" у Капитал, т.1, гл.24 (или у ТЕОРИЈЕ О ДРУШТВУ, т.2, 1164-1185); Weber , О протестантизму и капитализму, у ТЕОРИЈЕ О ДРУШТВУ, т.2, 1185-1196 (или ЂУРИЋ, Социологија Maxa Webera 1964: 272-302 ...

7. недеља
- - Религија је израз потребе/интереса друштва, слоја/класе или/и појединца?
како на религију гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постмодернисти?
Литература: Гиденс: 447 -453 , пожељно и одговарајуће поглавље из Хараламбоса Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.

8. недеља
- - Колоквијум

9. недеља
- - Породица је спроводитељ друштвене контроле кроз социјализацију или/и ...?
како на породицу гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постмодернисти?
Литература: Гиденс , 1998 : 108-123 ; пожељно и одговарајуће поглавље из Хараламбоса Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.

10. недеља
- - Да ли систем школовања учвршћује или/и смањује неједнакости животних шанси?
како на обраѕовање гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постмодернисти? Који је ваш одговор на питање из наслова теме?
Литература: Гиденс , 1998 : 254-269 ; пожељно и одговарајуће поглавље из Хараламбоса Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе

11. недеља
- - Ко, како, зашто бира одређену дефиницију “нормалности”...лечеља и кажњавања?
како на нормалност, девијантност и криминал гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постструктуралисти?
Литература: Гиденс 1998: 124-148 ;Хараламбос: 401-407, пожељно и остатак одговарајућег поглавља. Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.

12. недеља
- - Масовни медији и култура су у служби комуникације или/и манипулације?
како на «масовне медије» гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти и постмодернисти?
Литература: Гиденс, 1998: 236-253 ; пожељно и одговарајуће поглавље из Хараламбоса Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.

13. недеља
- - Тенденције развоја природе и културе људских друштава ?
глобализација, транзиција, трансформација, загађење, реколонизација , нови покрети …
Литература: Хараламбос, 2002 : 264-265; 624 -6 33; 643-647. Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.

14. недеља
- - Припрема за испит

15. недеља
- - Испит
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
Поглавља о односу социолошке теорије и методе из Хараламбос, Холборн, 2002: Социологија- теме и перспективе , Голден Маркетинг, Загреб; Mилић, 1996: Социолошки метод Нолит, Београд, и уџбеника према властитом избору до укупно 350 страна
↑↑↑