Sociologija

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Шта је џез?
Основни појмови, општи друштвени, политички, културни и хронолошки оквири. Шта би то значило посматрати историју џеза из данашње Србије? Договор са студентима око заједничког рада.

2. недеља
предавање - Афричко амерички корени.
Амерички југ, робовски рад, плантаже. Духовне песме. Блуз.

3. недеља
предавање - Европски корени
Импровизација у традиционалној уметничкој музици, нови облици на прелому векова (импресионизам, Стравински, итд.) La belle epoque.

4. недеља
предавање - Регтајм.
Први оригинални амерички музички стил који је допринео појави џеза, у позним осамдесетим XIX века. Скот Џоплин, Арти Метјуз, Џејмс Скот, Том Турпин.

5. недеља
предавање - Њу Орлеанс, Лујзијана, ране двадесете XX века
Прва синтеза блуза, регтајма и многих других утицаја, који су се слили у новој музици која је, по оркестру The original Dixieland Jazz Band, добила назив Дисиленд (традиционални или NO џез). Први пут је снимљена 1917. У једној новој, опуштенијој атмосфери после завршетка I св. рата, џез је почео да се свира и у Чикагу, Њујорку, Канзас Ситију и, преко Средњег Запада стигао у Калифорнију. Луј Армстронг.

6. недеља
предавање - Блуз
Настао је из веома изражајне, претежно вокалне традиције, из песама које су описивале осећања и свакодневни живот Афричких Американаца на прелому векова. Блуз као музика и стање свести.

7. недеља
предавање - Свинг
Музика уз коју се играло. Прохибиција. Популарност биг бендова која се одржала до средине четрдесетих. Појава певача. Флечер Хендерсон, Дјук Елингтон, Бени Гудмен.

8. недеља
предавање - Америчка креативност из касних тридесетих и раних четрдесетих.
9. Музика, филм, технологија. Би-бап. Стил које се појавио у четрдесетим, као контраст биг бендовима. Свирали су га мањи, комбо састави, до шест музичара. Били су јефтинији, заузимали мање простора, и били слободнији да импровизују. Развиле су се сложеније мелодије и хармонске прогресије, и постала изражајнија ритам секција. Појавили су се у свему сложенији облици, али је уз нову музику постало немогуће играти. Дизи Гилеспи и Чарли Паркер.

9. недеља
предавање - Нова генерација музичара коју је избацио бап.
Чарли Паркер, Дизи Гилеспи, Декстер Гордон, Кени Барел, Оскар Питерсон, Бад Пауел, Телонијус Монк, Кени Кларк, Макс Роач, Чарли Мингус, Пол Чемберс. Генерација која је прожела неколико епоха.

10. недеља
предавање - Европски џез из међуратног раздобља. Hot Club de France.

11. недеља
предавање - Студентски радови, излагања и дискусије.

12. недеља
предавање - Биг бенд „бум“ из тридесетих и четрдесетих.
Бери Гудмен, Глен Милер, Каунт Бејзи. Нова генерација певача: Били Холидеј, Ела Фицџералд, Френк Синатра, Бинг Крозби. Опстанак популарности биг бендова: Стен Кентон, Тед Џонс, Бади Рич, Мајнард Фергусон, Тошико Акијоши, Гери Малиген.

13. недеља
предавање - Почеци латиноамеричких утицаја, и њихов континуитет.
Нарочито су постали присутни током педесетих, тако што су у џез продирали ритмиви игара као мамбо, чачача, самба и боса. Доцније су постале популарне и салса и меренге. Прихватање латино ритмова значило је одустајање од свинга, и коришћење нових инструмената. Општа заинтересованост САД за латиноамерички свет. Појава латиноамеричких музичара: Артуро Сандовал, Аирто Мореира, Стив Туре, Пакито Д'Ривера.

14. недеља
предавање - Академизам и трагање за новим
Модерн Џез Квартет, Мајлс Дејвис, Џон Колтрејн, Сони Ролинс. Црни музичари и бела публика.

15. недеља
предавање - Рођење "кула“.
Кул џез почео је да се развија још у позним четрдесетим, нарочито захваљујући популарности Модерн Џез Квартета, више уздржан, суптилнији од бапа, и окренут трагању за новом атмосфером и хармонијама по узору на Стравинског или Дебисија. Појава првих значајних белих музичара. Мајлс Дејвис, Гери Малиген, Вес Монтгомери, Барни Кесел, Џон Луис, Дејв Брубек.

16. недеља
предавање - Фри џез
Фри џез као један од облика општег ослобађања које се осећало већ у првој половини шездесетих. Утицаји традиција и култура Индије, Кине и Средњег Истока, или поновно врачање Африци. Колективна импровизација. Орнет Колеман, Сесил Тејлор, Карла Блеј.

17. недеља
предавање - Нови успон Мајлса Дејвиса и појава фјужна.
Укључивање европских музичара у врхунске америчке бендове: Дејв Холанд, Џон Мек Локлин.

18. недеља
предавање - Свет Вудстока: џез рок.
Чик Кориа, Џон Мек Локлин, Херби Хенкок, Ведер Рипорт.

19. недеља
предавање - Европски џез. Неколико примера из седамдесетих и осамдесетих.

20. недеља
предавање - Дискографска кућа ECM као уточиште америчких и европских експеримената.
Друга струја Мајлсових настављача: Кит Џерет, Гери Бартон, Пет Метини, Орегон.

21. недеља
предавање - Гостовања наших, или евентуално страних, познавалаца џеза и његове историје.

22. недеља
предавање - Гостовања наших, или евентуално страних, познавалаца џеза и његове историје.

23. недеља
предавање - Завршна расправа
У којој мери је џез учествовао у историји развијених савремених друштава; авангардни и конзервативни аспекти џеза; академизам и андерграунд. Поједине тема расправе одабраће сами студенти.

24. недеља
предавање - Завршна расправа
У којој мери је џез учествовао у историји развијених савремених друштава; авангардни и конзервативни аспекти џеза; академизам и андерграунд. Поједине тема расправе одабраће сами студенти.
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
Dž. L. Kolijer, Istorija džeza, Beograd, 1989.
M. Krstić, Džez praktikum, Beograd, 1996.
L. Malso, Džez, Plato, Beograd, 2000
The Jazz, Rough Guide, 2002
S. Nicholson, Billie Holiday, Orion, 2002
S. Nicholson, Jazz-Rock, Canongate, 2003
Списак литературе биће допуњен после повратка наставника из САД.
↑↑↑