Psihologija
Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:
1. недеља предавање - Представљање, упознавање са структуром предмета и испита, уводни колоквијум
Први термин за предавања:
•Представљање, упознавање са структуром предмета и испита, наставницима, обавезама и литературом
•Уводни колоквијум – кратка провера знања из основних предмета од значаја за курс (смисао: повратна информација студентима о нивоу знања релевантним за овај курс којим располажу)
|
1. недеља вежбе - Неки проблеми филозофије науке од значаја за психологију индивидуалних разлика
•Разликовање здраворазумског и научног начина мишљења (дискусија)
•Типови научног објашњења (дискусија, корекција и прецизирање знања која се тичу елемената логичке структуре науке, упућивање у додатну литературу)
|
2. недеља предавање - Неки проблеми филозофије науке од значаја за психологију индивидуалних разлика
•Гносеолошки статус теорија
•Хипотезе и формални услови за хипотезе
•Проблеми редукционизма у науци
•Саопштење резултата уводног колоквијума
|
2. недеља вежбе - Одређење индивидуалних разлика и разлози за њихово проучавање
•Предикција понашања (предвиђање из ситуације и диспозиција – увод у ПИР) – дискусија
•Појам црте (Allport и други) |
3. недеља предавање - Црта
•О циркуларности диспозиционих појмова
•Специфицисти и генералисти
•Модалитети црта
•Неке карактеристике црта
•Хијерархијско устројство црта
• Три извора података о личности
• Критеријуми за процену снаге емпиријског сведочанства које говори у прилог хипотези о егзистенцији црте (критеријуми за плаузибилне таксономије црта)
Литература: Момировић К., (1998). О реалној егзистенцији психолошких конструката. У К. Момировић (Ед.): Реалност психолошких конструката. Београд: Институт за психологију, Филозофски Факултет и ИКСИ, пп. 1-8.
|
Кнежевић, Г., Опачић, Г. & Тењовић Л. (1995). Теорија личности или скуп неологизама: Емпиријско сведочанство у пролог тврдњи да ниједан Cattell-ov фактор не задовољава ни први услов егзистенције. У К. Момировић (Ед.): Реалност психолошких конструкатa
3. недеља вежбе - »Велики« цртисти и операционализације њихових конструката: мерење
•Guilford (GZTS)
•Момировић (КОН-6) |
4. недеља предавање - Кључне детерминанте понашања: ситуација, личност и интеракција 1
•Емпиријска оспоравања корисности појма црте (Мischel)
•Ситуација, диспозиције, интеракција
|
4. недеља вежбе - »Велики« цртисти и операционализације њихових конструката: мерење
•Eysenck (ЕPQ)
•Cloninger (ТCI) |
5. недеља предавање - Кључне детерминанте понашања: ситуација, личност и интеракција 2
•Магнуссон и Ендлер, идеја интеракционизма
•Конструкти психологије личности које предлажу интеракционисти
•Логички и емпиријски противаргументи цртиста (Block, Epstein, Funder и Оzer)
|
5. недеља вежбе - »Велики« цртисти и операционализације њихових конструката: мерење
•Cattell (16 ПФ) и Big Five модел (НЕО ПИ-Р)
•С-Р скале за процену личности
Литература: Кнежевић, Г., Џамоња-Игњатовић, Т. & Ђурић-Јоцић, Д. (2004). Петофакторски модел личности. Београд: Центар за примењену психологију (1-70)
|
6. недеља предавање - Базичне црте личности и њихова унутрашњи механизми 1
Базичне црте личности и емоције
•Психологија индивидуалних разлика и еволуција
•Унутрашњи механизми екстраверзије, неуротицизма, агресивности, отворености за искуство, дисоцијације и импулсивности
•Релације таксономија индивидуалних разлика и таксономија емоција
•Кључне премисе и оперативни појмови афективне неуронауке
•Велики емоционални оперативни системи (системи који генеришу РАДОЗНАЛОСТ, СРЏБУ, СТРАХ И ПАНИКУ) и њихова веза са базичним цртама личности
|
6. недеља вежбе - Мерење прокриминалних диспозиција
•Завршетак дискусије о цртама
•Мерење аморалности (АМРЛ)
•Договор око семинарских радова и распоред студената у групе (садржај семинарских радова ће бити приказ неке релевантне области психологије индивидуалних разлика, или дизајн, реализација и теоријска дискусија емпиријског истраживања намењеног решавању неког релевантног проблема психологије индивидуалних разлика), или превод литературе
|
7. недеља предавање - Мотиви, потребе, нагони, интересовања, ставови
•Појам мотива, објашњење понашања мотивима (експериментално истраживање мотивације; свесна и несвесна мотивација; покушаји емпиријског заснивања класификација мотива) и њихово мерење
•Појам професионалних интересовања, њихово мерење и повезаност са другим конструктима ПИР
•Појам ставова и њихова повезаност са другим конструктима ПИР Литература: Joseph, B. (1978). Different types of anxiety and their handling in the analytic situation. Int. J. Psycho-Anal. 59:223 (prevedeno)
|
7. недеља вежбе - Мотиви, потребе, нагони, интересовања, ставови: мерење
•Мерење психоаналитичких конструката (СИГМЕ, ДСQ)
•Мерење мотива (ТАТ, мерење перцептивних дисторзија узрокованих психопатологијом –Роршах, Cattell-ови тестови снаге и аспеката мотивације)
|
8. недеља предавање - Интелигенција, личност и конструкти »на ничијој земљи«
•Историја развоја конструкта интелигенције
•Савремене таксономије способности
•g (модели, карактеристике, биолошки корелати и херитабилност)
•Процесирање информација и интелигенција
•Интелигенција и други конструкти психологије индивидуалних разлика
•»No man's land» конструкти ("confidence rating", емоционална интелигенција и сл.) |
8. недеља вежбе - Интелигенција, личност и конструкти »на ничијој земљи«: мерење
•Мерење интелигенције: Равен, КОГ-9,
•Мерење сродних феномена (метакогниција, социјална интелигенција, емоционална интелигенција)
|
9. недеља предавање - Поремећаји личности
•Личност и поремећаји личности према ДСМ-IV
•Да ли постоје »маладаптивне« црте?
•Криминално и аморално понашање људи
•Личност и здравље
|
9. недеља вежбе - Поремећаји личности: мерење
•Мерење психопатолошких тенденција (ДЕЛТА9, Beck'с depression scale, ИЕС, ММПИ-2, СЦЛ-90)
•Мерење психопатије (Hare’s psychopathy check list)
|
10. недеља предавање - Генетска/срединска детерминисаност и развој црта
•Бихејвиорална, популациона и ћелијска генетика
•Основни оперативни појмови бихејвиоралне генетике
•Близаначке студије
•Адопционе студије
•Резултати најзначајнијих емпиријских беихејвиорално-генетичких студија
•Учење и личност (Скинер, Аронфреед, Селигмен)
•Промене у личности током развоја |
10. недеља вежбе - Базичне црте личности и емоције
•Наставак дискусије о биолошким основама базичних црта личности и великих емоционалних система
•Индивидуалне разлике и еволуција
|
11. недеља предавање - Базичне црте личности и њихова унутрашњи механизми 2
•Стрес и стресно реаговање
•Наставак дискусије о биолошким основама базичних црта личности и великих емоционалних система
Литература: Savić, D., Knežević, G., Opačić, G. (2001). Individual differences in Stress reaction: An Introduction to a Mathematical Model. Psihijatrija danas, 32 (srpska i engleska verzija)
|
11. недеља вежбе - Примена алгоритама мултиваријационе статистике у псих. индивидуалних разлика
•Метријске карактеристике тестова и реперкусије на »егзистенцију конструката« у психологији индивидуалних разлика |
12. недеља предавање - Атрибуције у психологији личности
•Детерминанте атрибуција: хедонистичка пристрасност и перспектива учесника/опсервера
•Индивидуалне разлике у атрибуцијама (атрибуциона несигурност, атрибуциона комплексност, локус контроле, ентитетске/инкременталне теорије интелигенције и црта личности, политичка идеологија, карактеролошка/бихејвиорална само-критика, експланаторни стил)
•Функционалне последице атрибуција (self-esteem, само-хендикепирање) Литература: Abramson, L., Seligman, M.& Teasdale (1978). Learned Helplessness in Humans: Critique and Reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87:49-74.(prevedeno)
|
12. недеља вежбе - Примена алгоритама мултиваријационе статистике у псих. индивидуалних разлика
•Примена алгоритама мултиваријационе статистике у обради и анализи података прикупљених у области психологије индивидуалних разлика |
13. недеља семинар - Излагање и дискусија семинарских радова
•Излагање семинарских радова (Powerpoint презентација обавезна) у оквиру 15 минута, и одговарање на питања колега и наставника (5 минута) |
13. недеља семинар - Излагање и дискусија семинарских радова
•Излагање семинарских радова (Powerpoint презентација обавезна) у оквиру 15 минута, и одговарање на питања колега и наставника (5 минута) |
14. недеља - - Рекапитулација градива и припрема за испит
|
15. недеља - - Испит
|
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
Кнежевић, Г. (2005). Увод у психологију индивидуалних разлика. Београд: Филозофски факултет. Скрипта (1-120)
Хол, К. & Линдзи, Г.(1978). Теорије личности. Поглавља: Фројд (55-85), Адлер (162-172), Маслов (259-267), Олпорт (411-439), Кател (489-517), Скинер (598-628). Нолит, Београд. (Кател и Фројд се могу припремити и из књиге "Буквар теорије лицности")