Pedagogija

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Од идеје о васпитању до науке о васпитању
Васпитање као предмет размишљања, проучавања и истраживања кроз историју. Од уопштавања искуства до науке.

1. недеља
предавање - Упознавање студената са циљевима и садржајем наставног предмета
Упознавање са циљевима изучавања овог предмета, садржајем и литературом, начином и облицима рада, обавезама студената, као и са начином полагања испита и критеријумом оцењивања.

2. недеља
предавање - Процес настанка, развоја и конституисања педагогије као науке
Диференцирање педагогије од филозофије током ХIХ века.Установљивње педагогије као универзитетске дисциплине. Први уџбеници са целовитим научним системом.

2. недеља
вежбе - Детерминанте развоја педагогије
Веће улагање у образовање, развијање мреже образовно-васпитних институција, продужавање обавезног школовања, повећани захтеви за педагошким образовањем наставника; развој филозофије и појединих наука; повећане образовне потребе човека.

3. недеља
предавање - Допринос најпознатијих мислилаца о васпитању конституисању педагошких теорија.
Зачеци педагошке теорије у делима античких филозофа, средњевековних мислилаца, хуманиста и просветитеља.

3. недеља
вежбе - Зачеци научног тумачења васпитања у делима класика педагогије
Зачеци научног тумачења васпитања у делима класика педагогије (Коменског, Русоа, Песталоција и Хербарта).

4. недеља
предавање - Карактеристике васпитања као предмета педагошке науке
Васпитање као најшири педагошки процес и појам. Сложеност, развојност, динамичност васпитања. Васпитање као индивидуална и друштвена делатност.

4. недеља
вежбе - Специфичности педагошког проучавања васпитања
Интегрално,целовито проучавање васпитања. Проучавање васпитања у свим његовим облицима и аспектима.

5. недеља
предавање - Методологија педагогије као њен конститутивни елемент
Појам методологије педагошких истраживања. Особености развитка методологије педагогије.

5. недеља
вежбе - Различите методолошке парадигме и врсте педагошких истраживања
Објашњење и разумевање као основне истраживачке парадигме у педагогији. Квантитативна и квалитативна педагошка истраживања. Теоријска и емпиријска истраживања. Дедуктивна и индуктивна истраживања.

6. недеља
предавање - Систем научних знања и педагошка терминологија
Систем научних знања као конститутивни елемент педагогије. Одређен степен проучености предмета науке, постојање одређене суме знања, искустава, концепција и теоријских поставки које стоје у одређеним међусобним односима и везама. Језик педагошке науке. Терминолошка и појмовна изграђеност.

6. недеља
вежбе - Дилеме и проблеми који се јављају у процесу конституисања педагогије као науке
Проблем дефинисања предмета педагогије и њеног разграничења од других наука. Педагогија као интегрална наука или више "наука о васпитању". Различите епистемолошко-методолошке оријентације у педагогији.

7. недеља
предавање - Различите концепције научног заснивања педагогије
Педагогија као нормативна наука. Педагогија као емпиријска наука о васпитању. Наука о васпитању херменеутичке оријентације. Педагогија и теорија система. Теоријска расправа о "правој" науци.

7. недеља
вежбе - Хербартово утемељење педагогије као нормативне науке
Педагогија као нормативна наука чији су резултати подвргнути интерсубјективној провери и која истовремено усмерава практичну васпитну делатност. Основне норме педагогије изведене из филозофије. Извођење циљева васпитања из темељних филозофских начела. Улога психологије у утврђивању путева и начина остваривања васпитних циљева.

8. недеља
предавање - Пролеми методолошке заснованости различитих концепција нормативне педагогије
Проблем методолошког полазишта нормативне педагогије - образложење норми или темељних начела. Аксиолошко образложење. Натуралистичко образложење. Заснивање норми на основу сагласности. Проблем "извођења" у оквиру различитих концепција нормативне педагогије. Прелаз с врховних на конкретне норме путем дедукције. Конкретизација норми на основу аргументације "циљ-средство".

8. недеља
вежбе - Однос педагошке теорије и праксе у концепцијама нормативне педагогије
Тешкоће сналажења у практичним васпитним ситуацијама на основу темељних филозофских норми. Проблем раздвајања педагошке теорије и праксе. Улога "педагошког такта" васпитача у контексту уважавања специфичности конкретне педагошке ситуације.

9. недеља
предавање - Покушаји заснивања педагошке науке на емпиријској основи
"Педагошке чињенице" као основа науке о васпитању. Улога посматрања и експеримента у сазнавању чињеница. Индуктивни пут у откривању општих законитости васпитног процеса. Проблем норми за практично деловање - спорно питање у оквиру различитих концепција емпиријке педагогије.

9. недеља
вежбе - Проблеми вредносно неутралне науке о васпитању
Teшкоће раздвајања вредносних судова од педагошких чињеница.Задатак педагогије као вредносно неутралне науке и њен однос према васпитној стварности. Педагошко знање као "техничко знање" о постизању одређених циљева (чија вредност није предмет њеног проучавања).

10. недеља
предавање - Херменеутичка концепција педагошке науке
Разумевање значења и смисла педагошког поступка - основни задатак херменеутичке педагогије. Критика опште важећих норми и наглашавање њихове историјске и ситуационе променљивости.

10. недеља
вежбе - Методолошко утемељење херменеутичке оријентације у педагогији
Неприменљивост природно-научног појма науке на науку о васпитању. Однос објашњења и разумевања педагошке појаве. Појам "херменеутичког круга". Проблем неизграђености критеријума који би осигурали "исправно" разумевање педагошког контекста или историјске ситуације. Квалитет херменеутичког приступа у великој мери условљен интелектуалним и другим способностима тумача.

11. недеља
предавање - Савремене концепције васпитања. Педагошке школе и правци.
Појава различитих педагошких праваца крајем IX и почетком XX. Настанак, развој и карактеристике "реформне педагогије". Однос према традиционалној педагогији.

11. недеља
вежбе - "Филозофске" и "научне" концепције васпитања
Филозофски оријентисане и научно утемељене концепције васпитања. Заснивање педагогошких концепција на различитим епистемолошко-методолошким оријентацијама.

12. недеља
предавање - Систем научних дисциплина у педагогији
Предмет изучавања посебних педагошких дисциплина: опште педагогије, методологије педагошких истраживања, историје педагогије, дидактике, предшколске педагогије, школске педагогије и других педагошких дисциплина.

12. недеља
вежбе - Различити критеријуми класификације и систематизације педагошких дисциплина
Области или подручја васпитно-образовног рада, узраст васпитаника, место извођења васпитања, време на које се односи проучавање - као могући критеријуми класификације и систематизације педагошких дисциплина.

13. недеља
предавање - Педагогија и друге науке
Педагогија и друге друштвене науке. Предметна и методолошка повезаност. Граничне дисциплине. Педагогија као матична наука о васпитању.

13. недеља
вежбе - Педагогија и филозофија
Филозофија као основа сваке педагошке концепције. Утицај различитих филозофских концепција и оријентација на педагошке теорије.Карактеристике повезаности филозофије и педагогије.

14. недеља
вежбе - Педагогија и психологија
Предметна и методолошка повезаност. Дипринос класика педагогије развоју психолошких теорија. Утицај различитих психолошких школа и праваца на развој педагогије. Граничне дисциплине.

14. недеља
вежбе - Педагогија и социологија
Предметна и методолошка повезаност. Граничне дисциплине.

15. недеља
предавање - Педагогија као наука која проучава васпитни феномен у целини
Критеријум разликовања педагошког проучавања васпитања и проучавања васпитања у другим наукама. Педагогија као наука са јединственим задатком да проучава васпитање у целини - у свим његовим аспектима и областима.

15. недеља
- - Рекапитулација и систематизација знања.
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
1. Брецинка,В. Наука о васпитању, Педагогија, Београд, бр.2, 1990, стр.193-215.
2. Диркем,Е. Васпитање и социологија, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд,1981, стр.59-74.
3. Ђорђевић,Ј. и Трнавац,Н. Педагогија, Научна књига, Београд, 1995. стр.46-75.
4. Коцић,Љ. Проблем дефинисања предмета педагогије и њеног разграничења од других наука, Југословенска педагогија друге половине ХХ века, Учитељски факултет, Ужице, стр.23-38.
5. Мијаларе,Г. Увод у едукацијске знаности, Загреб, Школске новине, 1989.
6. Поткоњак,Н. Теоријско-методолошки проблеми педагогије, Просвета, Београд, 1997, стр.87-111.
Општа допунска литература
1. Konig,E. i Zedler,P. Teorije znanosti o odgoju, Educa, Zagreb, 1998.
↑↑↑