Социологија

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Relaciono shvatanje prostora
Sociologija prostora - dodatna vrednost razumevanju društvenosti.Doživljaj – značenje – identitet - vezanost za prostor. Lefevrova trijada u proučavanju prostora kao društvenog proizvoda

2. недеља
предавање - Grad kao generator urbanog stila života
Pojam životnog stila, pojam urbaniteta, između zajedništva i indiferentnosti, značaj javnih i semi-javnih prostora, grad kao zajednica

3. недеља
семинар - Prostorna refleksija socijalne diferencijacije - životni stil i prostor
Stratifikacijska dinamika - različiti pristupi pojmu životni stil, distinkcije u potrošnji i socio-prostorne promene - distinkcije potrošnje prostoru i prostora potrošnje, zajednica kroz potrošnju (životni stil) - (de)teritorijalizacija

4. недеља
предавање - Razvoj konzumerizma i prostori potrošnje
Konzumerizam kao mehanizam društvene integracije i regulacije, pitanje slobode izbora - potrošnja kao igra, podele u sektoru potrošnje, istorija konzumerizma kroz prostore potrošnje i njihove aktere, paradoks potrošnje

5. недеља
предавање - Urbani prostor kao spektakl potrošnje
Ekonomija simbola, mekdiznifikacija i brendiranje - identitet potrošača i prostora potrošnje, mogućnosti glokalizacije, pojam nemesta i globalizovanih miljea, autentičnost i javnost (gradskog) prostora.

6. недеља
предавање - Simbolički kapital susedstva - diverzifikacija rezidencijalnih modela
Koncept susedstva, koncepti teritorijalizacije, socijalnog miljea, habitusa, susedstvo kao simbolički kapital ili kao zajednica, ekološka i moralna područja, življeni prostor

7. недеља
предавање - Stil života korporativne srednje klase i oblikovanje prostora
Masovna potrošnja, suburbanizacija - ideal male zajednice, zapostavljanje različitosti, povlačenje iz javnog prostora, specifičnost kolektivnog stanovanja - nova stambena naselja na obodu grada

8. недеља
предавање - Nova kreativna klasa - stil života i produkcija/potrošnja grada
Džentrifikacija kao prva manifestacija postmodernog grada - promena ponude i tražnje u prostoru, prostori reprezentacije, vrednovanje različitosti na distancu, diverzifikacija fenomena - kontekst i akteri.

9. недеља
предавање - Ograđene zajednice - ekologija straha
Disolucija urbaniteta - različitosti i javnosti, moralni minimalizam, eufemizam zajednice, pojmovi privotopie i klubizacije.

10. недеља
предавање - Marginalni društveni akteri i prostor: siromaštvo kao stil života
Susedstvo kao kontekst, geto, slam, beskućništvo – značenja, identiteti, probijanje zatvorenog kruga siromaštva

11. недеља
предавање - Potkulture u prostoru
Etničke zajednice - istorijat tretmana u gradskom prostiru, od asimilacije ka multikulturalizmu, potkulture mladih - novi tribalizam, reprezentacije prostora

12. недеља
предавање - Rodni i seksualni identitet u prostoru
Ograničenja žena u javnom prostoru, gej urbanizam, klasne distinkcije unutar homoseksualnih zajednica

13. недеља
предавање - Informaciona tehnologija, promene stila života i upotrebe prostora
Transformacija društvenosti, transmisiona i prokreativna funkcija IT, sajber prostor - sajber mesto, nove dimenzije socioprostorne (ne)pravde, koncept nadzirućeg društva/grada
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
Mina Petrović, (2009) Transformacija gradova – depolitizacija urbanog pitanja, ISI FF, Beograd .
Petrović, M. (2008) "Istraživanje socijalnih aspekata urbanog susedstva", Sociologija, br. 1.
Petrović, M. (2010) Potrošnja domaćinstava i socijalna diferencijacija u Srbiji 2003-2007, u S. Cvejić (ur.) Suživot sa reformama, Beograd : ISI FF, str. 125-152.
Hirt, S. Pertrović, M. (2011) The Belgrade wall: The proliferation of gated housing in the Serbian capital after socialism, International Journal of Urban and regional Research, Vol. 35. No.4
Čaldarović Ognjen (2011), Urbano društvo na početku 21. stoljeća – osnovni sociološki procesi i dileme, Zagreb: HSD, Naklada Jasenski i Turk.
Fajf, N. (2002) Prizori ulice, Beograd: Clio, str. 109-130; 287-309; 351-384.
Tomić-Koludrović, I. (2002) Postindustrijska modernizacija društva, novi individualizam, Mikro-makro konceptualizacija životnog stila, U: Tomić-Koludrović, I. I Leburić, A. Socilogija životnog stila. Zagreb: HSD, str. 13-58; 147-175.
Vujović, S. I M. Petrović (2005) Urbana sociologija, ZUNS, Beograd.
Čejni, D. (2003) Životni stilovi,Beograd: Clio.
Tomanović, S. i Petrović M.(2010) “Children’s and parents’ perspectives on risks and safety in three Belgrade neighborhoods”, Children’s Geographies, Vol. 8. No.2, 141 — 156.
Gieryn, T.A. 2000. A space for place in sociology. Annu. Rev. Sociol. 26:463–96.
Hromadžić, H. 2012. Konzumeristički kapitalizam: epoha produkcije imaginarija potrošačke želje. Sociologija i prostor, 50 (1):45-60.
Општа допунска литература
Zeman, Zdenko (2007). Identitetske strategije: u potrazi za smislom. Društvena istraživanja, god. 16, br. 6 (92), str. 1015-1029
Petrovic, D. 2008. U medjumrežju: internet i novi obrasci društvenosti. Beograd: ISI FF i Saobraćajni fakultet UB.
Žil Lipovecki. 2008. Paradoksalna sreća: Ogled o hiperpotrošačkom društvu. Zagreb: Antibarbarus, str. 15-94. (e-format)
Clarke, D. (2003) The Consumer Society and the Postmodern City, Routledge, 2003.
Zukin, S, (1998) Urban Lifestyles: Diversity and Standardisation in Spaces of Consumption, Urban Studies, vol. 35, no 5-6, 825-839.
Florida, R (2002) Cities and the Creative Class, New York: Basic Books
Featherstone, M. (1991) City Cultures and Post-modern Lifestyles, Consumer Cultures and Postmodernism, 1991. Sage Publication, ch.7.
Stanilov, K. (ed) 2007 The Post-Socialist City, Springer.
Zelman, M.G., i Z.Zelman. (2010) Uvod u sociologiju zajednica. Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, str. 21-81. (e-format)
S.Stanić (2011) (Post)socijalnost u savremenom potrošačkom prostoru. Sociologija i prostor, br.189: 3-24. (e-format)
Ognjen Čaldarović i Jana Šarinić, 2008. Suvremena komunikacijska tehnologija i urbana sredina - prostor, mjesta, vrijeme, Socijalna ekologija, 17(4): 331-341. (e-format)
↑↑↑