Историја

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Увод: статус немуслимана према шеријату у доба класичног ислама

1. недеља
вежбе - Увод: статус немуслимана према шеријату у доба класичног ислама

2. недеља
предавање - Правни статус немуслимана у Османском царству: шеријат и канун

2. недеља
вежбе - Правни статус немуслимана у Османском царству: шеријат и канун

3. недеља
предавање - Врсте, аутономија и начин организовања немуслиманских верских заједница

3. недеља
вежбе - Врсте, аутономија и начин организовања немуслиманских верских заједница

4. недеља
предавање - Мит о милет-систему

4. недеља
вежбе - Мит о милет-систему

5. недеља
предавање - Тумачења верске толеранције

5. недеља
вежбе - Тумачења верске толеранције

6. недеља
предавање - Исламизација

6. недеља
вежбе - Исламизација

7. недеља
предавање - Специфичност статуса Рома

7. недеља
вежбе - Специфичност статуса Рома

8. недеља
предавање - Држава и односи између немуслиманских верских заједница

8. недеља
вежбе - Држава и односи између немуслиманских верских заједница

9. недеља
предавање - Статус немуслиманских верских објеката

9. недеља
вежбе - Статус немуслиманских верских објеката

10. недеља
предавање - Немуслимани на кадијском суду

10. недеља
вежбе - Немуслимани на кадијском суду

11. недеља
предавање - Поверење немуслимана у османски суд

11. недеља
вежбе - Поверење немуслимана у османски суд

12. недеља
предавање - Укључивање немуслимана у локалне органе власти

12. недеља
вежбе - Укључивање немуслимана у локалне органе власти

13. недеља
предавање - Опорезивање немуслимана

13. недеља
вежбе - Опорезивање немуслимана

14. недеља
предавање - Посебност статуса Свете Земље: улога великих сила

14. недеља
вежбе - Посебност статуса Свете Земље: улога великих сила

15. недеља
предавање - Рекапитулација пређеног градива и подсећање на главне идеје

15. недеља
вежбе - Рекапитулација пређеног градива и подсећање на главне идеје
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
Newby, G. D., „Narodi knjige“, Enciklopedija živih religija, Beograd: Nolit 1990, 499-500.
Vajda, G., “Ahl al-Kitāb”, EI2.
Cahen, C., “Dhimma”, EI2.
Фотић, А., „Између закона и његове примене“, Приватни живот на тлу српских земаља у освит модерног доба, прир. А. Фотић, Београд: Clio 2005, 27-71.
Moačanin, N., “Karl Binswanger: Unterschungen zum Status der Nichtmuslime im Osmanischen Reich des 16. Jahrhunderts (mit einer neudefinition des Begriffes »Dimma«)“, Zbornik Zavoda za povijesne znanosti istraživačkog centra JAZU 13 (1983) 255-266 [Приказ].
Matkovski, A., „Prilog pitanju devširme“, Prilozi za orijentalnu filologiju XIV-XV/1964-65 (1969) 273-309.
Ménage, V., “Devshirme”, EI2.
Moačanin, N., „Islamizacija seljaštva u Bosni od 15. do 17. stoljeća: demistifikacija“, Zbornik Mirjane Gross. U povodu 75. rođendana, Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za hrvatsku povijest 1999, 53-63.
Ursinus, M. O. H., “Millet”, EI2.
Braude, B., “Foundation Myths of the Millet System”, Christians and Jews in the Ottoman Empire. The Functioning of a Plural Society, еds. B. Braude and B. Lewis, I, New York – London: Holmes & Meier Publishers 1982, 69-88. куфа)“, Balcanica XXVII (1996) 45-77.
Jennings, R. C., “Zimmis (Non-Muslims) in Early 17th Century Ottoman Judicial Records: The Sharia Court of Anatolian Kayseri”, Journal of the Economic and Social History of the Orient XXI (1978) 347-412.
Masters, B., Christians and Jews in the Ottoman Arab World. The Roots of Sectarianism, Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 16-40 [Ch. 1: The limits of tolerance: the social status of non-muslims in the Ottoman Arab lands], 41-67 [Ch. 2: The Ottoman Arab world: a diversity of sects and peoples].
Peri, O., Christianity under Islam in Jerusalem: The Question of the Holy Sites in Early Ottoman Times, Leiden–New York–Köln: Brill, 2001, 50-96 [Ch. 2: The Legal Status of the Holy Sites Under Ottoman Rule], 97-160 [Ch. 3: The Ottoman State and the Inter-Church Struggle Over the Holy Sites].
İnalcık, H., “Sephardic Jews in the Ottoman Empire”, in: idem, From Empire to Republic. Essays on Ottoman and Turkish Social History, Istanbul: The Isis Press 1995, 105-114.
Општа допунска литература
Fattal, A., Le statut légal des non-musulmans en pays d’Islam, Beyrouth 1958.
Christians and Jews in the Ottoman Empire. The Functioning of a Plural Society, еds. B. Braude and B. Lewis, I, New York–London: Holmes & Meier Publishers, 1982.
Cohen, A., Jewish Life under Islam. Jerusalem in the Sixteenth Century, Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press, 1984.
Jennings, R. C., Christians and Muslims in Ottoman Cyprus and the Mediterranean World, 1571–1640, New York–London: New York University Press, 1993.
[P. Ricaut] The Present State of the Greek and Armenian Churches, Anno Christi, 1678, Written at the Command of his Majesty, by Paul Ricaut, Esquire, Late Consul at Smyrna, and Fellow of the Royal Society, London 1679 [Reprint: AMS Press, 1970].
Фотић, А., Света Гора и Хиландар у Османском царству XV–XVII век, Београд: Балканолошки институт САНУ, Манастир Хиландар, Свети архијерејски синод Српске православне цркве, 2000.
Gradeva, R., “Ottoman Policy Towards Christian Church Buildings”, Etudes balkanique 4 (1994) 14-36.
Gradeva, R., Rumeli under the Ottomans, 15th–18th Centuries: Institutions and Communities, Istanbul, The ISIS Press, 2004.
Фотић, А., „Конфискација и продаја црквених имања у време Селима II (проблем црквених вакуфа)“, Balcanica XXVII (1996) 45-77.
Clogg, R., “A Millet Within a Millet: The Karamanlides”, Ottoman Greeks in the Age of Nationalism: Politics, Economy, and Society in the Nineteenth Century, еds. D. Gondicas and Ch. Issawi, Princeton NY: Darwin Press 1999, 115-142.
Al-Qattan, N., “Dhimmīs in the Muslim Court: Legal Autonomy and Religious Discrimination”, International Journal of Middle East Studies 31, 3 (1999) 429-444.
Gara, E., “In Search of Communities in Seventeenth Century Ottoman Sources: The Case of the Kara Ferye District”, Turcica 30 (1998) 135-162.
Moačanin, N., “Some Remarks on the Supposed Muslim Tolerance Towards dhimmīs”, Südost-Forschungen XLVIII (1989) 209-215.
Ursinus, M., „Zur Diskussion um „millet“ im Osmanischen Reich“, Südost-Forschungen XLVIII (1989) 195-207.
Konortas, P., “From Tâ’ife to Millet: Ottoman Terms for the Ottoman Greek Orthodox Community”, Ottoman Greeks in the Age of Nationalism: Politics, Economy, and Society in the Nineteenth Century, Ed. by D. Gondicas and Ch. Issawi, Princeton NY: Darwin Press 1999, 169-179.
Mujić, M. A., „Položaj cigana u jugoslovenskim zemljama pod osmanskom vlašću“, Prilozi za orijentalnu filologiju i istoriju jugoslovenskih naroda pod turskom vladavinom III-IV (1952-53) 137-193.
İnalcık, H., “The Status of the Greek Orthodox Patriarch under the Ottomans”, Turcica XXI-XXIII (1991) 407-436.
Kabrda, J., Le système fiscal de l’Eglise orthodoxe dans l’Empire ottoman (d’après les documents turcs), Brno 1969.
Kiel, M., Art and Society of Bulgaria in the Turkish Period, Assen/Maastricht: Van Gorcum, 1985.
Матковски, А., „Граѓански бракови и разводи на христијани во Македонија и на Балканскиот полуостров во време на турското владеење“, Гласник на Институтот за национална историја, XVII, 3 (1973) 83-118.
Ivanova, S., “Muslim and Christian Women before the Kadı Court in Eighteenth-Century Rumeli: Marriage Problems”, Oriente Moderno XVIII (LXXIX), 1 (1999) 161-176 [The Ottoman Empire in the Eighteen Century].
Сву допунску литературу обезбеђује предавач.
↑↑↑